Minggu 2


Objektif Kemahiran mendengar dan bertutur bagi Tahun Dua

1.    Mendengar, memahami, menyebut frasa, ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul dan tepat.
i.              Tajuk bahan                           : tayangan video “Gagak yang Bijak”
ii.             Kesesuaian bahan                 : mempunyai perbualan yang mengandungi ayat
  tunggal dan ayat majmuk.
iii.            A) Contoh ayat tunggal         : Seekor burung gagak hinggap berteduh di
  sepohon pokok yang rendang.
B) Contoh ayat majmuk        : Alangkah gembiranya gagak kerana dapat
  menikmati air sepuas-puasnya.


i.              Tajuk bahan                           : Arnab yang pemalas
ii.             Kesesuaian bahan                 :mempunyai perbualan yang mengandungi ayat
 tunggal dan ayat majmuk.
iii.            A) Contoh ayat tunggal         : Pada petang itu, hujan turun dengan lebatnya.
B) Contoh ayat majmuk        : Tupai dan arnab berteduh di bawah pokok.
2. Mendengar, memahami dan memberikan respons secara lisan atau gerak laku terhadap arahan berdasarkan ayat perintah jenis silaan dan ayat-ayat perintah jenis larangan dengan betul.
      i.        Tajuk bahan   : Tayangan video “Berhati-hati di jalan raya”.
     ii.        Kesesuaian bahan     :terdapat beberapa ayat perintah silaan dan ayat perintah larangan.
a.    Contoh ayat perintah silaan : Berhati-hati di jalan raya.
b.    Contoh ayat perintah larangan : Merah tanda berhenti.

i.              Tajuk bahan                        : Audio rakaman arahan di dalam bilik darjah.
ii.             Kesesuaian bahan  : mengandungi perbualan di antara murid dan murid yang mengandungi ayat perintah silaan dan ayat perintah larangan.
a. Contoh ayat perintah silaan        : Sila buang sampah di tempat yang disediakan.
Contoh ayat perintah larangan       : Dilarang bising.
3.    Mendengar, memahami dan memberikan respon secara lisan atau gerak laku berdasarkan pelbagai soalan bercapah dan pesanan mengikut urutan yang betul.

i. Tajuk bahan             : Video tentang alam sekitar
ii. Kesesuaian bahan  : murid boleh memberikan respon secara lisan berdasarkan
  soalan yang dinyatakan berdasarkan video.
a.    Contoh soalan : bagaimana bunyi guruh?

i. Tajuk bahan             : audio tentang bunyi haiwan
ii. Kesesuaian bahan  : murid boleh memberikan respon secara lisan berdasarkan
  soalan yang dinyatakan berdasarkan rakaman audio.
            a. Contoh soalan        : bagaimana bunyi kucing?

4. Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan menggunakan ayat yang mengandungi kata panggilan bagi keluarga bukan dalam kalangan keluarga asas dan kata ganti nama diri ketiga dengan betul dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.
i. Tajuk bahan             : Video suasana di kampung
ii. Kesesuaian bahan  : Terdapat kata panggilan dan kata ganti nama diri ketiga
            a. Contoh kata panggilan bukan keluarga    : saudara dan saudari
            b. Contoh kata ganti nama diri ketiga           : mereka, kamu

            i. Tajuk bahan             : Rakaman audio tentang zaman Kesultanan Melayu
            ii. Kesesuaian bahan  : Terdapat kata panggilan bukan keluarga dan kata ganti nama
  diri ketiga.
            a. Contoh kata panggilan bukan keluarga    : tuanku
            b. Contoh kata ganti nama diri ketiga           : baginda

5. Bercerita tentang sesuatu perkara dan menceritakan perkara yang didengar dengan tepat menggunakan ayat majmuk dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
i. Tajuk bahan             : Video suasana di kampung
ii. Kesesuaian bahan  : Terdapat kata panggilan dan kata ganti nama diri ketiga
            a. Contoh kata panggilan bukan keluarga    : saudara dan saudari
            b. Contoh kata ganti nama diri ketiga           : mereka, kamu

            i. Tajuk bahan             : Rakaman audio tentang zaman Kesultanan Melayu
            ii. Kesesuaian bahan  : Terdapat kata panggilan bukan keluarga dan kata ganti nama
  diri ketiga.
            a. Contoh kata panggilan bukan keluarga    : tuanku
            b. Contoh kata ganti nama diri ketiga           : baginda

6. Berbicara untuk mendapat dan menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat menggunakan ayat yang mengandungi rangkai kata yang sesuai secara bertatasusila.
i. Tajuk bahan             : Video suasana di kampung
ii. Kesesuaian bahan  : Terdapat kata panggilan dan kata ganti nama diri ketiga
            a. Contoh kata panggilan bukan keluarga    : saudara dan saudari
            b. Contoh kata ganti nama diri ketiga           : mereka, kamu

            i. Tajuk bahan             : Rakaman audio tentang zaman Kesultanan Melayu
            ii. Kesesuaian bahan  : Terdapat kata panggilan bukan keluarga dan kata ganti nama
  diri ketiga.
            a. Contoh kata panggilan bukan keluarga    : tuanku
            b. Contoh kata ganti nama diri ketiga           : baginda

7. Berbincang dan mengemukakan pandangan dan pendapat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara bertatasusila
i. Tajuk bahan             : Video suasana banjir
ii. Kesesuaian bahan  : murid memberi pandangan tentang punca , kesan dan akibat
 banjir.
            a. Contoh pandangan dan pendapat : Banjir berpunca daripada hujan lebat
   yang tidak berhenti.
                                                                       : Banyak harta benda yang rosak

            i. Tajuk bahan             : Rakaman audio tentang berita kemalangan jalan raya
ii. Kesesuaian bahan  : murid memberi pandangan tentang punca , kesan dan akibat
  daripada berlakunya kemalangan jalan raya.
            a. Contoh pendapat dan pandangan   : Kereta dipandu laju.
                                                                         : Kemalangan jalan raya meragut nyawa. 

Objektif Kemahiran membaca bagi Tahun Dua
Kemahiran Membaca
Objektif           :
1.    Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat majmuk yang mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata, diftong, vokal berganding, digraf, dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.

i.              Tajuk bahan         : Petikan







ii.             Kesesuaian bahan : murid diminta untuk membaca dan mencari perkataan yang terdiri daripada dua atau lebih suku kata, diftong dengan sebutan yang betul.

i.              Tajuk bahan         : baca perkataan dengan sebutan yang betul.







ii.             Kesesuaian bahan : bahan yang diberi mengandungi perkataan yang mengandungi perkataan yang terdiri daripada digraf dan konsonan bergabung.

22. Membaca pelbagai jenis ayat dengan lancar, berjeda, sebutan yang jelas, mengikut tanda baca dan intonasi yang betul.

i.         Tajuk bahan         :  Menu Saya Berkhasiat






ii.       Kesesuaian bahan           : Petikan yang mengandungi pelbagai ayat yang mengandungi tanda baca.


i.              Tajuk bahan                     : Teka teki



ii.             Kesesuaian bahan           : Petikan yang mengandungi ayat yang terdapat tanda baca.

33.  Membaca dan memahami maklumat tersurat daripada bahan multimedia untuk mengenal pasti idea utama dan idea sampingan serta menyatakan urutan dengan betul.



i.              Tajuk bahan               : Mari baca dan Sebut





 ii.             Kesesuaian bahan     : membaca dan dapat menyatakan maklumat mengikut urutan yang betul.

4. Membaca, memahami dan menaakul bahan grafik dan bukan grafik bertujuan menyatakan maksud untuk memindahkan maklumat dengan betul.

i.              Tajuk bahan                     :  Masjid dan tokong.


ii.             Kesesuaian bahan         : Murid dapat membaca, memahami dan menaakul bahan 
                                                     grafik dan bukan grafik bertujuan menyatakan maksud untuk 
                                                     memindahkan maklumat dengan betul.

i.              Tajuk bahan                     :Anggota badan saya

ii.             Kesesuaian bahan           :Murid dapat membaca, memahami dan menaakul bahan
                                                      grafik dan bukan grafik bertujuan menyatakan maksud 
                                                      untuk memindahkan maklumat dengan betul.

55. Membaca dan memahami pelbagai bahan kreatif untuk menambah ilmu pengetahuan, memperkaya kosa kata serta meningkatkan kelancaran bacaan.


ARNAB YANG PEMALAS

Cerita kanak-kanak tentang dua sahabat.
Di sebuah hutan tinggal sepasang sahabat. Mereka ialah seekor arnab dan seekor tupai. Setiap hari mereka menghabiskan masa bersama-sama. Pada suatu hari, tupai berkata kepada arnab, “Mari kita buat sarang. Sekarang dah tiba musim hujan. Apabila hujan, kita ada tempat berteduh.” “Ya, betul kata awak. Tapi biarlah saya berehat dulu,” jawab arnab. Pada petang itu, hujan turun dengan lebatnya. Tupai dan arnab berteduh di bawah pokok. Mereka basah dan kesejukan.”Jika kita ada sarang, tentu kita tak akan basah begini,”kata tupai. “Ya, betul kata awak,” jawab arnab. “Pagi esok kita akan buat sarang,” kata arnab lagi. Keesokan pagi, cuaca sungguh baik. Tupai mengajak arnab menbuat sarang. “Lebih baik kita pergi cari kayu untuk membuat sarang,” kata tupai. “Tapi bukan sekarang,” jawab arnab. “Kita masih ada banyak masa lagi. Marilah kita pergi cari makanan. Saya sungguh lapar!” Tupai menggeleng-geleng melihat sikap sahabatnya itu. Pada petang itu, hujan turun lagi. Tupai dan arnab basah kuyup kerana tiada tempat berteduh. “Alangkah baiknya jika kita ada sarang,” kata tupai. “Esok kita mesti buat sarang. Saya tak mahu terus basah seperti ini sewaktu hujan.” Arnab yang pemalas itu tidak menghiraukan rungutan sahabatnya. “Kita tunggu esok sahajalah,” kata arnab.

i.              Tajuk bahan                     : Arnab yang pemalas
ii.             Kesesuaian bahan           : Petikan mempunyai kosa kata dan sesuai sebagai bahan bacaan sebagai menambah ilmu pengetahuan.


KAWAN YANG TIDAK JUJUR

 Terdapat seekor rubah bernama Joe. Ia mempunyai sahabat bernama Ronnie. Ronnie ialah seekor keldai. Joe sangat licik. Ronnie pula seekor keldai yang kurang cerdik. Oleh itu, Joe sering mengambil kesempatan terhadap kawannya itu. Ia kerap menggunakan Ronnie bagi mendapatkan makanan. Roni hanya menurut segala kata-kata dan arahan Joe. Pada suatu petang, Joe dan Ronnie berjalan- jalan di dalam hutan. Tiba-tiba mereka terserempak dengan seekor singa.
Kedua-duanya tidak dapat melarikan diri. Joe yang licik mendapat idea untuk melepaskan diri dari singa itu. Ia berpura-pura berani di hadapan kawannya itu. “Kamu tunggu di sini. Biar aku pergi berunding dengan singa itu,”kata Joe. Joe berjalan ke arah singa. “Hai, Encik Singa! Tolong jangan makan saya! Saya akan bawakan keldai itu ke sebuah gua. Tuan boleh menikmati dagingnya yang lazat itu di sana,” kata Joe dengan lemah lembut. “Baiklah, aku akan lepas kan kau! Tapi, kau mesti bertindak cepat!” jawab singa dengan garang. Joe kembali menemui Ronnie. “Singa itu tak mahu makan kita sekarang! Lebih baik kita pergi segera dari sini dan menyorok di dalam gua ketika rubah dan keldai itu masuk ke dalam gua, singa terus menerkam rubah. Kemudian, ia membaham keldai. Kedua-dua sahabat itu menjadi makanan singa.


i.              Tajuk bahan                     :  Kawan yang tidak jujur
ii.             Kesesuaian bahan         : Petikan mempunyai kosa kata dan sesuai sebagai bahan 
                                                     bacaan sebagai menambah ilmu pengetahuan.

Objektif Kemahiran Menulis Tahun Dua

11. Menulis secara mekanis pelbagai perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul serta tulisan yang kemas dan cantik.

i.              Tajuk bahan                     : Petikan

ii.             Kesesuaian bahan      : murid dapat menyalin semula perkataan menggunakan tulisan
                                                  yang kemas dan cantik

i.              Tajuk bahan                     :

ii.      Kesesuaian bahan  :murid dapat menyalin semula perkataan menggunakan tulisan yang
                                          kemas dan cantik.

22. Menulis secara mekanis abjad dan perkataan dalam bentuk tulisan berangkai dengan betul dan kemas.



Tajuk bahan              : Puisi
Kesesuaian bahan :Menulis secara mekanis abjad dan perkataan dalam bentuk tulisan 
                                   berangkai dengan betul dan kemas.

33.Membina dan menulis, perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi perkataan diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung betul serta tulisan yang kemas dan cantik.
Tajuk bahan               : kebersihan diri
Kesesuaian bahan   : Membina dan menulis, perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi 
                                     perkataan diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung 
                                     betul serta tulisan yang kemas dan cantik.

44. Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan soalan dan bahan grafik dengan betul dan tulisan yang kemas.



Tajuk bahan               : petikan
Kesesuaian bahan   : Terdapat ayat tunggal pada petikan dan murid dapat menulis ayat 
                                      tunggal pada petikan dengan tulisan yang betul. 




5

Tiada ulasan:

Catat Ulasan