Objektif Kemahiran
mendengar dan bertutur bagi Tahun Dua
1.
Mendengar,
memahami, menyebut frasa, ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul dan tepat.
i.
Tajuk
bahan : tayangan video “Gagak yang Bijak”
ii.
Kesesuaian
bahan :
mempunyai perbualan yang mengandungi ayat
tunggal dan ayat majmuk.
iii.
A)
Contoh ayat tunggal : Seekor
burung gagak hinggap berteduh di
sepohon pokok yang rendang.
B) Contoh ayat majmuk : Alangkah gembiranya gagak kerana dapat
menikmati air sepuas-puasnya.
i.
Tajuk
bahan :
Arnab yang pemalas
ii.
Kesesuaian
bahan :mempunyai
perbualan yang mengandungi ayat
tunggal dan ayat majmuk.
iii.
A)
Contoh ayat tunggal : Pada petang
itu, hujan turun dengan lebatnya.
B)
Contoh ayat majmuk : Tupai dan
arnab berteduh di bawah pokok.
2. Mendengar, memahami dan memberikan
respons secara lisan atau gerak laku terhadap arahan berdasarkan ayat perintah
jenis silaan dan ayat-ayat perintah jenis larangan dengan betul.
i.
Tajuk
bahan : Tayangan video “Berhati-hati di
jalan raya”.
ii.
Kesesuaian
bahan :terdapat beberapa ayat perintah
silaan dan ayat perintah larangan.
a.
Contoh
ayat perintah silaan : Berhati-hati di jalan raya.
b.
Contoh
ayat perintah larangan : Merah tanda berhenti.
i.
Tajuk
bahan : Audio rakaman arahan di dalam bilik darjah.
ii.
Kesesuaian
bahan : mengandungi perbualan di antara
murid dan murid yang mengandungi ayat perintah silaan dan ayat perintah
larangan.
a.
Contoh ayat perintah silaan : Sila
buang sampah di tempat yang disediakan.
Contoh
ayat perintah larangan : Dilarang
bising.
3.
Mendengar,
memahami dan memberikan respon secara lisan atau gerak laku berdasarkan
pelbagai soalan bercapah dan pesanan mengikut urutan yang betul.
i.
Tajuk bahan : Video tentang
alam sekitar
ii.
Kesesuaian bahan : murid boleh memberikan
respon secara lisan berdasarkan
soalan yang dinyatakan berdasarkan video.
a.
Contoh
soalan : bagaimana bunyi guruh?
i.
Tajuk bahan : audio tentang
bunyi haiwan
ii.
Kesesuaian bahan : murid boleh memberikan
respon secara lisan berdasarkan
soalan yang dinyatakan berdasarkan rakaman
audio.
a. Contoh soalan : bagaimana bunyi kucing?
4. Bertutur, berbual dan menyatakan
permintaan menggunakan ayat yang mengandungi kata panggilan bagi keluarga bukan
dalam kalangan keluarga asas dan kata ganti nama diri ketiga dengan betul dalam
situasi tidak formal secara bertatasusila.
i.
Tajuk bahan : Video suasana di
kampung
ii.
Kesesuaian bahan : Terdapat kata
panggilan dan kata ganti nama diri ketiga
a. Contoh kata panggilan bukan
keluarga : saudara dan saudari
b. Contoh kata ganti nama diri
ketiga : mereka, kamu
i. Tajuk bahan : Rakaman audio tentang zaman
Kesultanan Melayu
ii. Kesesuaian bahan : Terdapat kata panggilan bukan keluarga dan
kata ganti nama
diri ketiga.
a. Contoh kata panggilan bukan
keluarga : tuanku
b. Contoh kata ganti nama diri
ketiga : baginda
5. Bercerita tentang sesuatu perkara
dan menceritakan perkara yang didengar dengan tepat menggunakan ayat majmuk
dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
i.
Tajuk bahan : Video suasana di
kampung
ii.
Kesesuaian bahan : Terdapat kata
panggilan dan kata ganti nama diri ketiga
a. Contoh kata panggilan bukan
keluarga : saudara dan saudari
b. Contoh kata ganti nama diri
ketiga : mereka, kamu
i. Tajuk bahan : Rakaman audio tentang zaman
Kesultanan Melayu
ii. Kesesuaian bahan : Terdapat kata panggilan bukan keluarga dan
kata ganti nama
diri ketiga.
a. Contoh kata panggilan bukan
keluarga : tuanku
b. Contoh kata ganti nama diri
ketiga : baginda
6. Berbicara untuk mendapat dan
menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan
tepat menggunakan ayat yang mengandungi rangkai kata yang sesuai secara
bertatasusila.
i.
Tajuk bahan : Video suasana di
kampung
ii.
Kesesuaian bahan : Terdapat kata
panggilan dan kata ganti nama diri ketiga
a. Contoh kata panggilan bukan
keluarga : saudara dan saudari
b. Contoh kata ganti nama diri
ketiga : mereka, kamu
i. Tajuk bahan : Rakaman audio tentang zaman
Kesultanan Melayu
ii. Kesesuaian bahan : Terdapat kata panggilan bukan keluarga dan
kata ganti nama
diri ketiga.
a. Contoh kata panggilan bukan
keluarga : tuanku
b. Contoh kata ganti nama diri
ketiga : baginda
7. Berbincang dan mengemukakan
pandangan dan pendapat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara
bertatasusila
i.
Tajuk bahan : Video suasana banjir
ii.
Kesesuaian bahan : murid memberi
pandangan tentang punca , kesan dan akibat
banjir.
a. Contoh pandangan dan pendapat : Banjir berpunca daripada hujan lebat
yang tidak berhenti.
: Banyak harta benda
yang rosak
i. Tajuk bahan : Rakaman audio tentang berita
kemalangan jalan raya
ii. Kesesuaian
bahan : murid memberi pandangan tentang
punca , kesan dan akibat
daripada berlakunya kemalangan jalan raya.
a. Contoh pendapat dan pandangan :
Kereta dipandu laju.
: Kemalangan jalan raya meragut nyawa.
Objektif Kemahiran membaca bagi Tahun Dua
Kemahiran
Membaca
Objektif :
1.
Membaca
dan memahami perkataan, frasa dan ayat majmuk yang mengandungi perkataan dua
atau lebih suku kata, diftong, vokal berganding, digraf, dan konsonan bergabung
dengan sebutan yang betul.
i.
Tajuk
bahan : Petikan
ii.
Kesesuaian
bahan : murid diminta untuk membaca dan mencari perkataan yang terdiri daripada
dua atau lebih suku kata, diftong dengan sebutan yang betul.
i.
Tajuk
bahan : baca perkataan dengan
sebutan yang betul.
ii.
Kesesuaian
bahan : bahan yang diberi mengandungi perkataan yang mengandungi perkataan yang
terdiri daripada digraf dan konsonan bergabung.
22. Membaca
pelbagai jenis ayat dengan lancar, berjeda, sebutan yang jelas, mengikut tanda
baca dan intonasi yang betul.
i. Tajuk bahan : Menu Saya Berkhasiat
ii. Kesesuaian bahan : Petikan yang mengandungi pelbagai
ayat yang mengandungi tanda baca.
i.
Tajuk
bahan : Teka teki
ii.
Kesesuaian
bahan : Petikan yang mengandungi
ayat yang terdapat tanda baca.
33. Membaca
dan memahami maklumat tersurat daripada bahan multimedia untuk mengenal pasti
idea utama dan idea sampingan serta menyatakan urutan dengan betul.
i.
Tajuk
bahan : Mari baca dan Sebut
ii.
Kesesuaian
bahan : membaca dan dapat menyatakan
maklumat mengikut urutan yang betul.
4. Membaca,
memahami dan menaakul bahan grafik dan bukan grafik bertujuan menyatakan maksud
untuk memindahkan maklumat dengan betul.
i.
Tajuk
bahan : Masjid dan tokong.
ii.
Kesesuaian
bahan : Murid dapat m embaca, memahami dan menaakul bahan
grafik dan bukan grafik bertujuan menyatakan maksud untuk
memindahkan maklumat dengan betul.
i.
Tajuk
bahan :Anggota badan saya
ii.
Kesesuaian
bahan :Murid dapat m embaca, memahami dan menaakul bahan
grafik dan bukan grafik bertujuan menyatakan maksud
untuk memindahkan maklumat dengan betul.
55. Membaca
dan memahami pelbagai bahan kreatif untuk menambah ilmu pengetahuan, memperkaya
kosa kata serta meningkatkan kelancaran bacaan.
ARNAB YANG PEMALAS
Cerita kanak-kanak tentang dua sahabat.
Di sebuah hutan tinggal sepasang sahabat. Mereka
ialah seekor arnab dan seekor tupai. Setiap hari mereka menghabiskan masa
bersama-sama. Pada suatu hari, tupai berkata kepada arnab, “Mari kita buat
sarang. Sekarang dah tiba musim hujan. Apabila hujan, kita ada tempat
berteduh.” “Ya, betul kata awak. Tapi biarlah saya berehat dulu,” jawab
arnab. Pada petang itu, hujan turun dengan lebatnya. Tupai dan arnab
berteduh di bawah pokok. Mereka basah dan kesejukan.”Jika kita ada sarang,
tentu kita tak akan basah begini,”kata tupai. “Ya, betul kata awak,” jawab
arnab. “Pagi esok kita akan buat sarang,” kata arnab lagi. Keesokan pagi,
cuaca sungguh baik. Tupai mengajak arnab menbuat sarang. “Lebih baik kita
pergi cari kayu untuk membuat sarang,” kata tupai. “Tapi bukan sekarang,”
jawab arnab. “Kita masih ada banyak masa lagi. Marilah kita pergi cari
makanan. Saya sungguh lapar!” Tupai menggeleng-geleng melihat sikap
sahabatnya itu. Pada petang itu, hujan turun lagi. Tupai dan arnab basah
kuyup kerana tiada tempat berteduh. “Alangkah baiknya jika kita ada
sarang,” kata tupai. “Esok kita mesti buat sarang. Saya tak mahu terus
basah seperti ini sewaktu hujan.” Arnab yang pemalas itu tidak menghiraukan
rungutan sahabatnya. “Kita tunggu esok sahajalah,” kata arnab.
|
i.
Tajuk
bahan : Arnab yang
pemalas
ii.
Kesesuaian
bahan : Petikan mempunyai kosa
kata dan sesuai sebagai bahan bacaan sebagai menambah ilmu pengetahuan.
KAWAN YANG TIDAK JUJUR
Terdapat seekor rubah bernama Joe. Ia
mempunyai sahabat bernama Ronnie. Ronnie ialah seekor keldai. Joe sangat
licik. Ronnie pula seekor keldai yang kurang cerdik. Oleh itu, Joe sering
mengambil kesempatan terhadap kawannya itu. Ia kerap menggunakan Ronnie
bagi mendapatkan makanan. Roni hanya menurut segala kata-kata dan arahan
Joe. Pada suatu petang, Joe dan Ronnie berjalan- jalan di dalam hutan.
Tiba-tiba mereka terserempak dengan seekor singa.
Kedua-duanya tidak dapat melarikan diri. Joe yang
licik mendapat idea untuk melepaskan diri dari singa itu. Ia berpura-pura
berani di hadapan kawannya itu. “Kamu tunggu di sini. Biar aku pergi
berunding dengan singa itu,”kata Joe. Joe berjalan ke arah singa. “Hai,
Encik Singa! Tolong jangan makan saya! Saya akan bawakan keldai itu ke
sebuah gua. Tuan boleh menikmati dagingnya yang lazat itu di sana,” kata
Joe dengan lemah lembut. “Baiklah, aku akan lepas kan kau! Tapi, kau mesti
bertindak cepat!” jawab singa dengan garang. Joe kembali menemui Ronnie.
“Singa itu tak mahu makan kita sekarang! Lebih baik kita pergi segera dari
sini dan menyorok di dalam gua ketika rubah dan keldai itu masuk ke dalam
gua, singa terus menerkam rubah. Kemudian, ia membaham keldai. Kedua-dua
sahabat itu menjadi makanan singa.
|
i.
Tajuk
bahan : Kawan yang tidak jujur
ii.
Kesesuaian
bahan : Petikan mempunyai kosa kata
dan sesuai sebagai bahan
bacaan sebagai menambah ilmu pengetahuan.
Objektif Kemahiran
Menulis Tahun Dua
11. Menulis
secara mekanis pelbagai perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi perkataan
dua atau lebih suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan
bergabung dengan betul serta tulisan yang kemas dan cantik.
i.
Tajuk
bahan : Petikan
ii.
Kesesuaian
bahan : murid dapat menyalin semula perkataan menggunakan tulisan
yang kemas dan cantik
i.
Tajuk
bahan :
ii. Kesesuaian
bahan : murid dapat menyalin semula perkataan menggunakan tulisan yang
kemas dan cantik.
22. Menulis
secara mekanis abjad dan perkataan dalam bentuk tulisan berangkai dengan betul
dan kemas.
Tajuk bahan : Puisi
Kesesuaian bahan : Menulis secara mekanis abjad dan perkataan dalam bentuk tulisan
berangkai dengan betul dan kemas.
33.Membina
dan menulis, perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi perkataan diftong,
vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung betul serta tulisan yang kemas
dan cantik.
Tajuk bahan : kebersihan diri
Kesesuaian bahan : Membina dan menulis, perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi
perkataan diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung
betul serta tulisan yang kemas dan cantik.
perkataan diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung
betul serta tulisan yang kemas dan cantik.
44. Membina
dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan soalan dan bahan grafik
dengan betul dan tulisan yang kemas.
Tajuk bahan : petikan
Kesesuaian bahan : Terdapat ayat tunggal pada petikan dan murid dapat menulis ayat
tunggal pada petikan dengan tulisan yang betul.
5
Tiada ulasan:
Catat Ulasan